sunnuntai 20. heinäkuuta 2014

Budapest, Unkari 2014

Tämä kirjoitus on hieman aiemmista poikkeava, koska äiti ja isä päättivät lähteä Budapestiin ilman minua, rakasta tytärtään. Niinpä annan äidin kertoa tästä matkasta:

Suunnitelmissa oli tosiaan vanhempien neljä päivää kestävä, edullinen ja rentouttava kaupunkiloma. Budapest on nuorekas kaupunki, jossa on menevämpi Pestin puoli ja vanhempi Budan puoli. Varasimme Butique hotel Zaran Booking.comin kautta ja lennon Norwegianilta. Lento oli totta kai jo osa rentouttavaa lomaa, kun matkustaa ilman lapsia. Minulla oli kuitenkin yksi hyvin pieni lapsi vatsassa mukana. Tämä ei kuitenkaan vaikuttanut loman kulkuun suuresti.

Hotellimme läheisyydessä Szabadságin silta

Saavuimme Budapestiin noin kymmeneltä illalla ja päätimme mennä hotellille bussilla. Tämä osoittautui kuitenkin aika vaikeaksi, sillä bussia piti vaihtaa yhden kerran ja sitten piti vaihtaa vielä metroon. Ilman muita suomalaisia emme olisi varmastikaan löytäneet oikeaan bussiin bussinvaihdon yhteydessä. Opastusta ei ollut missään. Hotellimme ei kuitenkaan pettänyt odotuksiamme, sillä se oli vasta remontoitu ja palvelu oli hyvää. Saimme heti tilattua voileipiä huoneeseen ja henkilökunnan jäsen opasti meidät huoneellemme. Huoneemme oli aika pieni, mikä oli jo ennen matkaa tiedossa eikä se haitannut meitä.

Parasta hotellissa oli monipuolinen aamupala ja erinomainen sijainti ostoskatu Váci utcan poikkikadulla, Pestin puolella kaupunkia. Hotellin lähellä oli paljon ravintoloita, baareja ja kauppoja. Lähellä oli lisäksi metroasema ja moniin nähtävyyksiin oli myös helppo kävellä. Lähellä olivat esimerkiksi vanha kauppahalli, Gellertin kylpylä ja Unkarin kansallismuseo.

Ensimmäisenä päivänä kävimme ostoksilla Váci utcalla. Tämä oli hyvä aika shoppailulle, sillä monissa kaupoissa oli alennusmyynti. Ostokset oli helppo heittää hotellille ennen kuin jatkoimme matkaa juutalaiskortteliin. Ehdimme juuri nähdä Euroopan suurimman synagogan sisään ennen kuin se sulkeutui puoli kuudelta. Muuten juutalaiskorttelissa oli vain vähän nähtävää. Siellä kävellessä ei voi kuitenkaan olla miettimättä, miten ihmiset vietiin kodeistaan ja mitä heille tapahtui. Budapestissä on useita asialle omistautuneita museoita. Juutalaisten museo toimii synagogan yhteydessä. Lähellä on myös Holokaustin muistomerkki, jossa on interaktiivinen näyttely.

Váci utca

Synagoga

Itkupaju vuodattaa teräskyyneleitä fasismin 600000 unkarilaisuhrille.

Juutalaiskorttelissa.

Jatkoimme matkaa joelle päin ja törmäsimme maailmanpyörään viihtyisällä aukiolla, Josef Attila utcan varrella. Aukion alueella oli myös käynnissä olutfestivaali ja siellä oli paljon myyntikojuja.

Korkealta näkyi Szent István Basilika, Pyhän Tapanin kirkko.

Illan ohjelmana oli jokiristeily Legend-aluksella ja neljän ruokalajin illallinen. Jokiristeily on hyvä varata internetistä jo etukäteen. Risteily kestää kaksi ja puoli tuntia ja sen aikana näkee kaupungin sekä auringonvalossa että iltavalaistuksessa. Lisäksi saa nauttia live-musiikista. Oman illallismenuunsa sai valita muutamasta vaihtoehdosta ruokalistasta. Aluksi oli kylmät alkupalat, sitten keitto ja pääruoka ja lopuksi jälkiruoka. Juomat eivät kuuluneet hintaan. Alkupalat ja keitto olivat mielestämme aika erikoiset, mutta pääruoka ja jälkiruoka herkullisia. Ilta oli kaunis ja lämmin.

Parlamenttitalo

Budan linna

Toisena päivänä oli sateisempi sää, joten päätimme vierailla parlamenttitalossa ja Szèchenyin kylpylässä. Parlamenttitaloon pääsee sisään vain opastetun kierroksen kanssa. EU-kansalaisille lippu on puolet edullisempi, joten kannattaa ottaa ainakin ajokortti mukaan! Valitetettavasti opastettu kierros oli englanniksi vain kaksi kertaa päivän aikana, emmekä osuneet sopivaan aikaan paikalle. Valitsimme siis unkarinkielisen kierroksen. Emme ymmärtäneet mitään, mutta saimmepa nähdä huikeat sisätilat. Suosittelemme vierailua parlamenttitaloon ehdottomasti!

Valitsimme Szèchenyin kylpylän, koska se on Budapestin suurin. Lisäksi se sijaitsee kauniilla alueella, sankareiden aukion läheisyydessä. Kylpylässä meitä lähestyi mies, joka tarjosi erilaisia kylpyläpaketteja. Emme tienneet, mikä sisäänpääsymaksu on, joten otimme edullisimman paketin häneltä. Pakettiin sisältyivät pyyhkeet, rentoutumisalueen vapaa käyttö, ilmaisia hedelmiä paloiteltuna sekä vettä ja teetä. Minulle, joka olin raskaana, olivat hedelmät ja rentoutumisalue erittäin tervetulleita, mutta muussa tapauksessa se ei olisi ollut välttämätöntä. Normaaliin sisäänpääsyyn kuuluu jokaiselle oma pukukoppi. Lisäksi alueella on ravintola, josta voi ostaa virvokkeita. Kylpylässä on kaksitoista pientä sisäallasta ja kolme suurta ulkoilma-allasta. Saunoja on useita erilämpöisiä, mutta yhdessäkään ei ole kiuasta. Me vietimme eniten aikaa kuumimmassa ulkoilma-altaassa, jonka vesi oli 38 asteista. Siellä ei sade haitannut!

Kolmantena päivänä eriydyimme. Minä matkustin junalla päiväksi Wieniin ja mieheni jäi Budapestiin tutustumaan häntä kiinnostaviin Holokaustin muistomerkkiin ja Terrorin taloon 'Terror Hazaan', joka on interaktiivinen näyttely natsismista ja kommunismista.

Junat Wieniin lähtevät Keletin rautatieasemalta. Ostin junalipun edellisenä päivänä samalta asemalta. Meno-paluulippu maksoi 29 euroa ja lisäksi voi halutessaan ostaa istumapaikkalipun. Juna oli aivan täynnä, joten se kannatti. Junamatka kestää noin kolme tuntia. Oikea juna oli helppo löytää. Mikäli haluaa päästä aivan Wienin keskustaan, kannattaa jäädä pois Westbahnhofilla. Westbahnhof on rautatie- ja metroaseman lisäksi iso ostoskeskus, jossa on myös laaja valikoima ravintoloita. Asemalta on helppo jatkaa metrolla tutustumaan kaupungin nähtävyyksiin. Itse jatkoin oranssia linjaa Herrengassen asemalle, mistä on yksi kortteli matkaa Hofburgin linnaan. Halusin tutustua Sissimuseoon, keisarillisen perheen asuinhuoneisiin ja keisarin aarrekammioon. Kaksi ensimmäistä oli yhdistetty samaan pääsymaksuun. Hintaan kuului audioguide, jonka kanssa näiden kahden kiertämiseen kului noin kaksi tuntia.

Sissimuseossa oli ensin palatsin käyttöesineiden, kuten astioiden näyttely. Varsinainen Sissimuseo kertoi Keisarinnan elämänvaiheista, hänen kiinnostuksen kohteistaan ja lapsistaan. Esillä oli mm. hänen asujaan, korujaan, kirjeitään ja laivahyttinsä kopio. Keisarillisten asuintilojen kierros valaisi keisarillisen perheen arkielämää entisestään. Keisarin aarrekammiossa on laaja valikoima erilaisia esineitä, jotka ovat olleet kirkon tai valtioiden johtajien käytössä. Kulta ja jalokivet vain kimaltavat hämärässä 24 huoneessa. Näiden lisäksi Hofburgin alueella olisi ollut esimerkiksi espanjalaisen ratsastuskoulun esityksiä, mutta minun piti jättää se seuraavaan kertaan.

Viimeisenä päivänä ehdimme hyvin vielä tutustua Budan puoleen, koska lentomme lähti vasta illalla. Kävelimme ensin Szabadságin sillan yli ja näimme Gellertin kylpylän ja sitä vastapäätä luolakirkon, johon poikkesimme myös sisään.

Jatkoimme matkaa joen suuntaisesti Budan linnan suuntaan. Budan linnan kohdalla on suloinen vanha köysirata ylös kuninkaanlinnalle, joka toimii tällä hetkellä kansallisgalleriana. Sen edustalla on Matiaksen suihkulähde ja näköalatasanne, josta on upea näkymä Pestin puolelle. Aurinko paistoi ja vesi oli tarpeen!

Täältä voi kävellen jatkaa suoraan vanhaan kaupunkiin, jossa on houkuttelevia ravintoloita ja matkamuistomyymälöitä. Mekin olimme jättäneet tuliaisten ostamisen tähän päivään ja kiersimmekin ahkerasti tutkimassa erilaisia posliinitavaroita ja mausteita. Vanhassa kaupungissa voi myös tutustua Matiaksenkirkkoon.

Matiaksenkirkko

Hyvää gulassikeittoa!

Vanhasta kaupungista pääsee Pestin puolelle metrolla M2 linjaa pitkin. Me jäimme pois Deàk terillä ja kävimme vielä tutustumassa Pyhän Tapanin kirkkoon, jonka olin nähnyt maailmanpyörästä. Täällä myös sisätilat häikäisivät! Kirkko muistutti kupoleineen Vatikaanin Pietarin kirkkoa. Sitten olikin aika suunnata takaisin hotellille ja lentokentälle. Tällä kertaa menimme sinne kuitenkin taksilla!

Budapest oli oikein hyvä kohde neljän päivän lomalle. Tuntui, että tekemistä ja näkemistä oli riittävästi. Lisäksi tuntui, että ehti nähdä kaupungin hyvin. Heinäkuu oli hyvä aika vierailulle, sillä kesällä kaupunki on kauneimmillaan. Talvella olisi toisaalta varmasti myös hyvä tunnelma; luistinratoja, joulutoreja ja kylpylöitä. Ruokailu oli useissa paikoissa edullista Suomen hintatasoon nähden, mutta vieraan valuutan vuoksi hintoja oli joskus vaikea arvioida. Nähtävyyksien yhteydessä turisteja rahastettiin ylenmäärin, samoin kuin muuallakin maailmassa. Myös taksilla kulkeminen saattoi maksaa yllättävän paljon.