perjantai 24. tammikuuta 2014

Pärnu, Viro 2012 ja 2015

Tässä kerron vähän ensimmäisestä ulkomaanmatkastani. Kohteeksi valikoitui Pärnu, koska sinne pääsi ilman lentoa ja sitä olivat äidin ystävät kehuneet. Varasimme siis vain reittimatkat laivalla Tallinnaan ja otimme auton mukaan laivaan. Tallinnasta oli noin kahden tunnin ajomatka Pärnuun. Äitiä jännitti vähän, miten uniaikataulut sujuvat, mutta ei minua laivalla väsyttänyt, kun oli niin jännittävää kävellä uudessa paikassa. Olin juuri oppinut kävelemään, eikä minua kiinnostanut mikään muu.

Automatka sujuikin sitten hyvin, koska isillä oli GPS ja reitti Pärnuun oli selkeä. Matkalla oli kauniita rypsipeltoja. Itse en tiennyt siitä kuitenkaan mitään, koska nukuin koko matkan.

Olimme varanneet Strand Spa &  Conference -hotellin, jolla oli ihana sijainti vehreällä kadulla ja lähellä rantaa. Hotellissa oli hyvä palvelu (minulle oli oma pinnasänky pedattuna valmiina huoneessa), kylpylässä oli kuntouintiallas, poreallas ja hieronta-allas sekä kaksi kuumaa kivituolia. Minä viihdyin hyvin altailla ja sitten menimme kylpytakeissa huoneeseen. Hotellista sai myös hierontoja edulliseen hintaan, joten äiti otti yhden. Runsaalla aamupalalla minulle maittoivat hedelmät ja leipä. Hotellissa oli myös kiva leikkihuone!

Pärnussa parasta oli pitkä hiekkaranta. Se oli todella hitaasti syvenevä ja se olisi sopinut erinomaisesti uintiin, mutta ilma oli valitettavasti kylmänpuoleinen touko-kesäkuulle ja tuuli oli aika kova. Nautimme silti kävelystä rannalla.

Rantaa voi kävellä pitkästikin. Välillä minua piti kantaa, koska hiekka oli pehmeämpää, välillä kävelin itse. Rantaa pitkin voi mennä Pärnun Jahtklubille, mistä saa hyviä clubsandwichejä! Minä tykkäsin eniten kuitenkin veneestä leikkinurkkauksessa.

Jahtklubilta jatkoimme matkaa Tallinnan portille. Matkalla oli hyvä leikkipuisto, missä oli iso laiva ja muuta mukavaa! Tallinnan portin puistossa oli hieno suihkulähde.

Pärnun keskustassa oli myös paljon nähtävää. Vehreitä puistoja, tunnettuja vaateliikkeitä (esim. Esprit ja Vero moda) ja paikallisia käsityömyymälöitä, villoja, tunnelmallisia ravintoloita ja kahviloita. Hintataso on todella edullinen. Esimerkiksi hotelli Victorian tunnelmallisessa kahvilassa kaksi kahvia, lumoava kakkupala ja konvehti maksoivat neljä euroa! Nämä äiti ja isi nauttivat minun ollessa päiväunilla. Pääruoan saattoi saada alle viidellä eurolla. Ravintoloista löytyi hyvin lastenistuimia ja he toivat purkkiruokani lämmitettynä pöytään. Sitä odotellessa sain kävellä isin tai äidin kanssa ympäristössä tai katsoa kirjaa tai äidin käsilaukun sisältöä!

Grand Hotel Victoria (25 Kuninga)

Iltapäivätee

Erinomainen ravintola

Kalleinta ruoka oli Villa Ammendessa, missä pääruoka maksoi noin 20 euroa. Mutta paikka on käymisen arvoinen jo arkkitehtuurinsa vuoksi. Itse tykkäsin juosta eri huoneissa, joista jokaisessa oli oma tunnelmansa. Äiti ja isi pitivät ruoasta paljon! Minä pidin ruokalistan ja aterimien tutkimisesta.

levikkeitä

Viron suurin vesipuisto Tervise paradiis sijaitsi aivan hotellimme läheisyydessä. Sinne pääsi uimaan muutkin kuin hotellin asiakkaat pääsylipun maksamalla. Siellä oli minulle sopiva lastenallas ja porealtaista olen aina tykännyt! Siellä oli myös ulkoilma-allas. Se päivä sopi loistavasti tällaiselle vesipedolle!

Sitten meidän viiden yön matkamme oli tullut päätökseen. Paluumatkalle lähdimme hyvissä ajoin. Ehdimme hieman myös kierrellä Tallinnan keskustassa. Siellä olisi ollut vielä paljon nähtävää! Seuraavaksi haluan tuohon valkoiseen hotelliin!

Yhteenvetona voin todeta, että Pärnu sopii lapsille erinomaisesti. Siellä on siistiä ja puhdasta ja hyvät kylpylät. Ravintolat ja kahvilat ovat edullisia ja ranta on upea. Tänne pitää ehdottomasti tulla joskus heinäkuussa! Tervise paradiis on silloin myös hyvä hotellivaihtoehto Pärnusta.

JOULUKUU 2015

Palasimme Pärnuun joulukuussa 2015. Kun äiti ja isä miettivät joulun ja uuden vuoden vaihteen välipäivinä edullista minilomaa, tuli Pärnu mieleen. Palasimme siis samaan hyväksi havaittuun hotelliin neljäksi yöksi. Näin teimme myös siitä syystä, että useimmat hotellit olivat täynnä vuoden vaihteessa, mutta Strandissa oli tilaa. Mieleen olivat jääneet hyvä ja rauhallinen kylpylä sekä runsas aamupala. Nyt hotelliin oli lisätty myös sisäminigolfrata ja lasten leikkihuone oli uudistettu. Matkat onnistuivat hyvin Tallinkin reittimatkoilla, joihin oli joulun alla tarjouksia. Menomatkalla laivana oli nopea Tallink Star (matka-aika 2 h) ja paluumatkalla isompi Baltic Queen (matka-aika 3,5 h). Ensimmäisessä laivassa leikkipaikka oli hyvin pieni, mutta laskin liukumäkeä pallomereen ja piirsin.

Kylpylässä kävimme joka päivä ja joinakin päivinä useita kertoja. Se ei ollut ihan niin rauhallinen kuin viimeksi toukokuussa, mutta mahtui sinne kuitenkin. Vuoden tammikuussa täyttävä siskonikin viihtyi hyvin! Kylpylässä on mukavaa se, että kylpylän puolella on höyrysauna, jonne on helppo mennä lämmittelemään koko porukalla. Siellä on kaikki tarvittava, vaikka se aika pieni kylpylä onkin.

Kävimme monta kertaa hotellin uudistetussa leikkihuoneessa. Parannus entiseen oli merkittävä, sillä viimeksi se oli vain pieni koppi. Nyt se oli iso huone, jossa oli pöytä, jonka ääressä pystyi piirtelemään, kokoamaan pikkulegoilla tai pelailemaan. Lisäksi oli liukumäki, jonka alle sai tehtyä majan sekä paljon leluja lattialla leikkimistä varten. Näin sekä pienet että isommat leikkijät oli otettu hyvin huomioon. Parannus entiseen oli myös sisäminigolfrata, jossa oli ainakin 18 erilaista rataa. Ratoja oli kahdella tasolla ja yksi rata alkoi ylhäältä ja jatkui alas! Isä opetti minulle oikean otteen mailasta ja sitten harjoittelin äidin kanssa eri radoilla. Tykkäsin siitä kovasti!

Uuden vuoden aattona kävimme syömässä La Boca -liharavintolassa Nikolai-kadulla. Se oli oikein viihtyisä ja siellä oli lapsille tarjolla lihapullakeitto. Myös äiti ja isä olivat tyytyväisiä annoksiinsa. Tämän jälkeen kävimme jälkiruokakahveilla Grand Hotel Victorian kahvilassa. Siellä sain jäätelöpallon! Äiti ja isä söivät leivoksia, jotka Virossa kyllä osataan tehdä! Kahvilassa soitettiin ja laulettiin aattoillan kunniaksi klassikkosävelmiä. Jotkut parit tanssivat. Kun me astuimme sisään kahvilaan, minä ajattelin, että täällä varmasti kaikki hienot naiset istuvat. Illalla hotellilla oli ilotulitus, mutta silloin me olimme jo unten mailla. Ilotulitus on myös kuulemma Pärnun keskustan sillalla keskiyöllä.

Pärnun jouluvaloja

Uuden vuoden päivänä oli hyvä ulkoilukeli, vaikka lämpötila laskikin reilusti pakkaselle. Kävimme äidin kanssa kävelyllä rannalla, joka oli kuin talviunessa - hiljainen ja kaunis. Meri oli jo jäätynyt osittain. Minä leikin jäällä ja hiekalla. Rannalle oli myös rakennettu uusi puinen kävelyreitti.

Kesällä norsu pääsee taas mereen.

Kävimme tällä kertaa osittain uusissa ravintoloissa syömässä ja osittain samoissa. Parasta Pärnussa on se, että missä vaan on edullista syödä ja ruoka on hyvää. Ravintoloissa on myös otettu lapset hyvin huomioon; usein on lasten ruokalista erikseen sekä leluja ruoan odotteluajaksi. Uusia hyväksi havaittuja ravintoloita olivat mm. Paradiis ja La Boca (jossa vähiten leluja). Villa Wessetissä ja Grand hotel Victoriassa kävimme jo toisen kerran, koska ne olivat jääneet erityisen hyvin mieleen viime käynniltä, eivätkä ne pettäneet nytkään. Parhaat lelut olivat Villa Wessetissä sekä keskustan eräässä pizzeriassa, jonka nimi on kuitenkin unohtunut. Kalleinta oli syödä hotellin omassa ravintolassa, jossa oli tarjolla joulun inpiroima menuu. Isän nauttima viinilasillinen oli erityisen kallis.

Paradiis-ravintola (Riia Maantee 57)

Osoite Supeluse 26 on noin 1,5 kilometriä hotellilta

Paluumatka kesti kauemmin, mutta minua se ei haitannut, koska laivassa oli oikein kiva leikkipaikka, jossa oli pallomeri, televisionkatselupaikka, pehmeä aitaus alle 1-vuotiaille, pieni leikkimökki ja junarata. Eli kaikki mitä kunnon leikkipaikka tarvitsee! Lisäksi oli vaipanvaihtopaikka, mistä olikin hyötyä siskoni tapauksessa. Parasta laivamatkassa oli kuitenkin se, että discossa oli livemusiikkia, ja siellä tanssi paljon lapsia. Minua tuli hakemaan tanssiin eräs tyttö, ja meistä tuli hyvät ystävät!

Baltic Queen

Jälleen kerran koimme antoisan miniloman Pärnussa. Voimmekin todeta, että Pärnu toimii mihin vuodenaikaan vain! Suosittelemme kaikille rentoutumista etsiville!